Ministrul pentru marile proiecte, Dan Șova, a declarat pentru Mediafax că este pentru prima oară când este de acord cu Traian Băsescu în ceea ce privește „proasta guvernare”, dar că acest lucru o privește pe Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, care s-a ocupat de autostrada Nădlac-Arad, informează Mediafax.
„Nădlac-Arad este o autostradă împărțită în două loturi: Nădlac-Arad, lotul I și Nădlac-Arad, lotul II. Pentru amândouă loturile contractele au fost semnate de doamna ministru Anca Boagiu. Deci, dacă ne referim la proasta guvernare a doamnei Anca Boagiu, trebuie să recunosc că e prima oară în viața mea când sunt sută la sută de acord cu domnul președinte Băsescu”, a afirmat Șova.
Menționând că pentru lotul I al autostrăzii Nădlac-Arad contractul a fost semnat cu firma lui Nelu Iordache, Șova a declarat: „Infracțiunile comise la atribuirea lotului Nădlac-Arad lotul I au fost principala cauză pentru care Programul Operațional pentru Transport a fost suspendat de către Comisia Europeană timp de un an de zile. În loc să se mire, domnul președinte Băsescu mai bine și-ar pune problema de ce a trebuit ca doamna Boagiu să semneze în condițiile comiterii de infracțiuni – așa a apreciat Direcția de Luptă Antifraudă în urma controlului – și de ce din această cauză am avut Programul Operațional pentru Transport suspendat timp de un an de zile”.
În ceea ce privește al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, Dan Șova a menționat că firma Alpine Bau a dat faliment în Austria, nu în România.
„Mă îndoiesc că Guvernul României ar fi putut să intervină pentru a evita falimentul Alpine în Austria. Dacă poate Președinția, i-am fi recunoscători să rezolve falimentul Alpine în Austria”, a comentat Șova.
„Singurul lucru care se putea face și care s-a făcut, în acord cu reprezentanții Comisiei (Europene), a fost ca pentru 15% din Nădlac-Arad lotul doi, care a rămas neexecutat de către Alpine, să se reia o procedură de licitație pentru a desemna o nouă firmă care să realizeze cei 15% rămași. Era singura posibilitate în contextul procedurilor și fondurilor europene. Asta a fost stabilit împreună cu Comisia Europeană, tot ceea ce spune domnul președinte Băsescu, cu compensări, cu să dăm bani, cu să continue sunt niște povești”, a susținut ministrul.
El a menționat că singura posibilitate este reluarea licitației, după ce un expert va stabili ce reprezintă cei 15% neexecutați, respectiv lucrările rămase de efectuat.
Șova a mai susținut că procedurile pentru atribuirea noilor contracte au fost declanșate, iar câștigătorii licitațiilor pentru cele două tronsoane de autostradă vor fi desemnați până la finalul acestui an.
Președintele Traian Băsescu, aflat, miercuri, pe șantierul tronsonului de autostradă Arad-Nădlac, unde lucrările sunt oprite, a spus că ceea ce se întâmplă acolo este o „expresie și o emblemă a neputinței”, adică „proastă guvernare”, trăgând un semnal de alarmă către guvern „să se trezească”.
El a spus că a fost pe cele două tronsoane de autostradă și că „ceea ce se întâmplă, adică nimic, înseamnă o expresie a neputinței și a proastei guvernări”, susținând că Guvernul ar fi trebuit să intervină și să aloce bani pentru terminarea lucrărilor la autostradă, pentru că ar fi recuperat investiția din fonduri europene.
„Contractul pentru tronsonul Nădlac-Pecica a fost suspendat din noiembrie anul trecut și nu a fost subcontractat un nou constructor, iar la Pecica au fost oprite lucrările în iulie pentru că firma a intrat în insolvență. Intrarea în insolvență a firmei nu înseamnă însă oprirea activității firmei”, a spus Băsescu, susținând că Guvernul ar fi trebuit să intervină și să finanțeze continuarea lucrărilor.
Băsescu a spus că și Hidroelectrica a fost în insolvență, dar cu toate acestea a continuat să producă energie electrică.
„Firmele mai intră și în insolvență, dar spre exemplu, în această situație, probabil că firma austriacă nu a mai primit bani de la bănci, iar asta înseamnă că trebuia imediat intervenția Guvernului pentru finalizarea lucrărilor, pentru că banii se recuperează de la Uniunea Europeană”, a spus el.
Președintele a mai spus că este inadmisibil modul în care Guvernul a stabilit prioritățile, uitând că vara lucrează constructorii, dar, în schimb, mărind taxele.
„Pe de o parte, uităm că vara lucrează constructorii și ne ocupam de alte trăznăi. Dacă vrem o emblemă a neputinței venim pe Autostrada Nădlac-Arad și vedem ce inseamnă proasta guvernare, pentru că nici măcar nu este nu știu ce efort bugetar, și de bani europeni (…) Trag un semnal de alarmă către guvern să se trezească”, a afirmat Băsescu.
„Sunt aici pentru că trebuie tras un semnal de alarmă, tras un semnal de alarmă despre intrarea în niște bune practici când e vorba de decizii guvernamentale”, a spus șeful statului.
„S-au tăiat de la Ministerul Transporturilor 900 milioane lei, deci 200 milioane euro. Cum să tai când tu stai cu lucrări deschise, care înseamnă bani mulți investiți și nevalorificați pentru că nu se termină lucrările?”, a continuat el.
De asemenea, Traian Băsescu a spus că în zona Nădlac „pare a fi o problemă și de proiectare”, întrucât „n-au construit acces către exploatațiile agricole din zonă, altfel trebuie un ocol de 15-20 de kilometri pentru agricultori”.
„Exact la locul de intrare din Europa în România noi spunem: «Eu, Guvernul României, nu pot mai mult de atât». Este emblema neputinței noastre”, a adăugat el.
Șeful statului a precizat că a făcut poze și din elicopter, și din mașină: „Poate nu știu ce e pe Autostrada Nădlac-Arad”.
Întrebat dacă crede că au existat interese pentru oprirea lucrărilor, el a răspuns: „Dacă nu au fost interese, prostie a fost sigur”.
De asemenea, răspunzând unei alte întrebări, șeful statului a spus: „Nu-i suspectați de sabotaj, suspectați-i de altceva: de proastă guvernare și de incapacitatea de a stabili priorități”.
Săptămâna trecută, agenția MEDIAFAX a publicat un reportaj privind situația generată de închiderea șantierului la lotul 2 al autostrăzii Nădlac-Arad.
Astfel, închiderea șantierului la lotul 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, după falimentul Alpine Bau, a lăsat fără locuri de muncă aproximativ 600 de oameni doar din orașul arădean Pecica, unde există și firme care au de recuperat sute de mii de lei de la firma respectivă sau de la subcontractori.
Construirea lotului 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, cuprins între Pecica și Arad, a fost oprită cu puțin timp înainte de finalizare, astfel că există asfalt pe 80 la sută din traseu, șoferii fiind opriți să circule doar de bariere și de echipe de agenți de pază aflate la joncțiunea cu DN 7. Breteaua de legătură între autostradă și DN 7 nu e asfaltată, însă drumul de câțiva kilometri din pământ bătătorit poate fi parcurs cu ușurință de către șoferi, până în locul în care începe asfaltul.
Edilul din Pecica, oraș sufocat de traficul de pe DN 7 – care în mare măsură s-ar fi mutat pe autostradă dacă segmentul cuprins între Arad și frontieră era finalizat – spunea că e un „adevărat ghinion că s-au oprit lucrările pe ultima sută de metri”. „Dacă pe lotul 1 s-au oprit din cauza unor fraude, la lotul 2 a falimentat constructorul. Nu se poate ghinion mai mare, mai ales pentru orașul nostru, asupra căruia oprirea șantierului are un impact economic negativ destul de important”, afirma primarul orașului Pecica, Petru Antal.
Conform acestuia, aproximativ 600 de localnici au avut de lucru cât timp șantierul era deschis, însă după sistarea lucrărilor, mulți au rămas cu salarii neîncasate și nu și-au mai găsit alt serviciu. „În jur de 600 de oameni din Pecica au rămas fără serviciu. Grav este și că firme care subcontractaseră lucrări de la Alpine au mari sume de încasat și, la rândul lor, au datorii către firme din Pecica. E un cerc vicios care ar putea conduce la alte falimente locale”, spunea edilul.
Potrivit primarului, firme locale de transport au de recuperat aproximativ 100.000 de lei de la Alpine sau subcontractori, iar alte multe societăți comerciale locale au de încasat facturi restante cuprinse între 10.000 și 40.000 de lei.
Reprezentanți ai CNADNR spuneau, neoficial, că sunt mici șanse ca lucrările pe lotul 2 să fie reluate în acest an, pentru că procedurile de desemnare a unui nou constructor vor dura mai multe luni, iar apoi sezonul rece ar putea ține blocate lucrările.
În acest moment, terasamentele de la pasajele rutiere de pe autostradă sunt vizibil afectate de oprirea lucrărilor, pentru că, în urma ploilor, pe unele porțiuni s-a surpat încărcătura de pământ.
Construcția autostrăzii Nădlac – Arad a fost împărțită în două loturi, pe o distanță totală de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno – portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.
Lucrările de construcție pentru cele două tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuție fiind de un an și jumătate.
La sfârșitul lunii noiembrie, CNADNR a reziliat contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor, iar în această lună a reziliat și contractul de proiectare și execuție a lotului 2, de 16,6 kilometri, al tronsonului de autostradă Nădlac – Arad, după falimentul constructorului austriac Alpine Bau.
Compania Alpine a declanșat cel mai mare caz de insolvență produs în Austria după cel de-al Doilea Război Mondial. Alpine a cerut intrarea în insolvență la sfârșitul lunii iunie. Compania este închisă și vândută pe bucăți, după ce proprietarul FCC și băncile creditoare au refuzat să asigure fonduri de 3 milioane de euro pe zi pentru a continua lucrările la proiectele de construcții în lucru.
Alpine Holding este deținută de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de construcții din Spania, de asemenea prezentă în România.
Pentru finalizarea lucrărilor la primul lot al autostrăzii Nădlac – Arad, de 22 de kilometri, CNADNR estima că va desemna în august constructorul, urmând ca proiectul să fie încheiat într-un an de la data semnării contractului.